Distraherer dit skrivebord?

Skrivebord 2

Har du nogensinde tænkt på, hvordan de fysiske omgivelser spiller ind på din evne til at skabe overblik og fokus i dit arbejde?

Er dit skrivebord ryddeligt, eller er det fyldt med stabler af papirer, lister med opgaver og andre ting? Og hvad med din reol og resten af dine omgivelser? Hjælper de dig med at fokusere på dine opgaver, eller skaber de rod i det fysiske, der forplanter sig til dit hoved? Og ved du, hvor du kan finde de informationer, som du har brug for, når du løser dine opgaver?

Med mange ting fremme – på skrivebordet, i reolen, på opslagstavlen osv. – er det let for dig at blive distraheret, når du arbejder på en konkret opgave. Du lader øjnene glide over bordet et øjeblik og får øje på den opgave, som skal være færdig til mødet på mandag, eller invitationen til det sociale arrangement, som du ikke har meldt dig til endnu. Risikoen er, at du lader dig forlede til at gøre noget af det nu, så det ikke forstyrrer dine tanker, men når først du har sluppet den oprindelige opgave, er det ofte svært at komme tilbage til den – og der er jo så mange andre ting, der lige skal ordnes. Når vi forstyrres i fordybet arbejde, kan det tage op til 20 minutter, før vi er tilbage i det flow, som vi kom fra.

Så hvordan minimerer du denne distraktionsrisiko?

Løsningen er simpel, men kan for mange være svær at gennemføre:
Ryd op! Ryd helt op!

Hvis du ikke har tid til at rydde op lige nu, så sørg som minimum for at lægge alle de ting væk, som du ikke skal bruge til den forhåndenværende opgave. Flyt f.eks. dine papirstabler ned under bordet eller på en reol bag dig, så du ikke kan se dem, mens du arbejder.

Prøv det af, og vurder effekten.

Og vil du gøre dig selv en stor tjeneste, så gør klar til morgendagens største og vigtigste opgave inden du tager hjem. Det øger sandsynligheden for, at du løser opgaven som det første. Især hvis du venter med at starte mail-programmet op til du er færdig.

Pas godt på din tid,
Annette Thor Jakobsen