Holder du fri, når du har fri?

græskar

Det er blevet uge 42, og det betyder for mange børnefamilier, at den står på efterårsferie; Børnene har fri, og nu skal der rigtig hygges med familieaktiviteter, spil, bagning, besøg hos venner og familie og hvad I nu kan lide at lave sammen.

Men hvad gør du så, hvis du har hængepartier på arbejdet? Hvis dine tanker hænger fast i arbejdets problemstillinger og opgaver, så du ikke kan være til stede i den dejlige familietid, som du – og resten af familien – har set frem til?

Det er vigtigt at holde fri

Hjernen har brug for pauser for at lade op. Det er fuldstændigt ligesom kroppen, når den har trænet og været aktiv. Den har brug for restitution med afslapning og hvile, for at blive klar til at præstere igen.

Eller tænk på din hjerne som en flaske med vand, hvor dine tanker og din viden er sandkorn. Når hjernen arbejder, svarer det til at bevæge flasken, så alle sandkornene hvirvles op. Resultatet bliver grumset vand, der skaber uklarhed. Det bliver altså sværere for hjernen at finde de enkelte sandkorn, og dermed sværere at tænke klart og finde de gode løsninger på de udfordringer, som du står overfor.

Hvis du derimod lader flasken stå stille, synker sandkornene til bunds, og vandet bliver klart. Det er i den tilstand hjernen fungerer bedst, hvor tankerne er klare og hvor de bedste idéer og løsninger kommer til dig.

 Billede af Ambady Sasi fra Pixabay

Så hvad kan du gøre?

For at booste hjernens afslapning kan jeg anbefale dig, at finde en guidet meditation, der kan hjælpe dig til at slappe af i krop og hoved. Der findes mange forskellige på YouTube, Spotify og andre musiktjenester. Så prøv dig frem og brug 10-30 minutter om dagen på det. Du kan jo gøre det til en fælles aktivitet for familien. Mental afstresning er bestemt en god ting at give børnene med i livet.

Hvis du har en arbejdstelefon, så sluk den, medmindre det er et krav fra arbejdspladsen, at du er tilgængelig i ferien. Indtal eventuelt en besked på din telefonsvarer om, at du holder ferie, og hvem man kan henvende sig til i stedet. Lav også autosvar på mailen med samme indhold.

Hvis du har adgang til din arbejdsmail på telefon, tablet eller lignende, så slå som minimum notifikationerne fra, så du ikke fristes til lige at tjekke, hvad der er kommet ind.

Hvis dine arbejdsopgaver på nogen som helst måde kan vente til efter ferien, så udskyd dem! Brug f.eks. lidt tid på at lave en oversigt over dem, og på at planlægge hvornår du skal løse dem (se indlægget Har du planlagt din mandag?). At få dem skrevet ned og puttet i kalenderen kan hjælpe med at få dem ud af hovedet.

Når opgaverne så dukker op i dine tanker i løbet af ferien – det vil de sikkert gøre - så stop op, og tænk: ”Det skal jeg ikke tænke på nu. Den opgave løser jeg på tirsdag klokken 13.” Det vil ofte hjælpe dig til mentalt at vende tilbage til nuet. Det kræver som regel lidt træning, så indstil dig på at skulle gentage det en del gange i løbet af ugen.

Har du til gengæld nogle opgaver, der skal være klar mandag morgen, eller har du så mange opgaver, at du er nødt til at tage nogle af dem i ferien, så lav en klar plan.

Hvornår skal du løse dem? Inddrag også familien i planlægningen. Hvornår passer det bedst ind? Kan du arbejde tidligt om morgenen eller om aftenen, så det ikke forstyrrer jeres andre planer? Når planen er lagt, så hold dig til den. Hvis tanker om arbejdet dukker op på andre tidspunkter, så brug samme teknik som ovenfor: Mind dig selv om, at opgaven er skemalagt til et andet tidspunkt og vend tilbage til ferieaktiviteter og afslapning.

Jeg håber du har fået lidt inspiration til at nyde din ferie og slappe af.
Og hvis du ikke har efterårsferie; Tankerne gælder alle perioder med fritid - også om aftenen eller i weekenden.

Pas godt på din tid - også i ferien,
Annette Thor Jakobsen